Poslanci a senátoři za ČSSD nesouhlasí s Haškovým „Desaterem“: Model sociálního státu 20. století není minulostí!
24.11.2010 14:57
Redakce Vasevec.cz se s dotazem na - pro budoucnost ČSSD zlomový a klíčový - názor, který ve svém předsednickém programu „Desatero ČSSD nové generace“ zastává Michal Hašek, totiž že „model sociálního státu 20. století je minulostí“, obrátila na 85 poslanců a senátorů ČSSD (neoslovili jsme dosud 12 nových senátorů ČSSD). Na odpověď, která mohla být i ve formátu ano či ne, si během týdne, který jsme jako časovou lhůtu poskytli, našlo čas pouze 24 zákonodárců ČSSD. Jednoduchý formát odpovědi ANO - NE si vybralo celkem šest poslanců ČSSD (respektive 5 poslanců a jeden senátor, Zdeněk Škromach se mezitím stal senátorem): Lubomír Zaorálek, Martin Pecina, Roman Váňa, Jiří Šlégr, Pavel Antonín a již zmíněný Zdeněk Škromach. Všichni jmenovaní se shodli, že model sociálního státu 20. století minulostí není, což je názor překvapivý především u Zdeňka Škromacha, který patří mezi hlavní signatáře Haškova „Desatera“, ve kterém se přihlásil k opačnému názoru. Je-li tomu tak, pak je logickým závěrem, že svoji podporu „Desateru“ odvolal.
Ostatní zákonodárci poskytli obsáhlejší odpovědi. Ty kratší zveřejníme v tomto článku, zbytek pak naleznete v samostaném článku ZDE.
Poslanec Jan Chvojka: „Samozřejmě NE - sociální stát by neměl být věcí minulosti ale naopak - sociální demokracie by za jeho udržení měla vždy bojovat, tak jako bojovala za jeho vznik.“
Poslanec Jan Látka: „Nemyslím si, že hospodášká a ekonomická krize je důsledkem modelu sociálního státu postaveného na principech solidarity a sociální spravedlnosti, ale spíše naopak. Jsem přesvědčen, že sociální stát se správně nastavenými parametry je právě východiskem z této krize.“
Senátor Miloš Janeček: „Zcela jistě souhlasím s tím, že bez sociálního státu a smíru nebude tato země prosperovat. Platí to pro všechny oblasti, ať už jde o zdraví, kulturu, školství nebo obchod. Současná pravice segreguje mladé i seniory a šetří bohaté. Bylo by to na delší úvahu, článek, mě zajímá, jak se bude vyvíjet situace ve zdravotnictví.“
Poslanec Jiří Petrů: „Sociální stát minulostí určitě není. Je však třeba stanovit takové principy a podmínky, aby nedocházelo k jeho zneužívání a byly zajištěny zdroje. Pak lze hovořit o solidaritě a sociální spravedlnosti.“
Poslankyně Hana Orgoníková: „Vytváření sociálního státu není minulostí. Troufám si naopak říci, že sociální stát je potřebný. Evropa si po válce velmi dobře uvědomila, jak nutný je sociální smír, aby se opět neobjevil někdo, kdo si vezme občany bez práce jako rukojmí a využije jejich bezmoci. Zejména teď, v období hospodářské krize, je vytváření sociálního státu naprosto nezbytné. Ano, jsem pro vytváření sociálního státu. Jsem pro vytváření trvalých sociálních hodnot pro občany. Je to přesně v duchu sociálně demokratických myšlenek, které přežily díky našim občanům, kteří po roce 1948 emigrovali do ciziny. Svoboda.Solidarita. Spravedlnost. To jsou nosné pilíře sociálního státu, který já podporuji.“
Poslanec Ivan Ohlídal: „Nedomnívám se, že sociální stát 20. století je minulostí. Také nesdílím názor pana Nečase a jeho pravicové vlády, že model sociálního státu a jeho realizace jsou příčinou hospodářské recese. Je to naprostý nesmysl. Příčinou celosvětových hospodářských potíží v poslední době je naopak snaha potlačit roli sociálního státu. Právě usilí některých politických a ekonomických kruhů, existujících hlavně v USA,o dosažení bezbřehé volnosti a liberalizace v ekonomických procesech a finanční oblasti bez ohledu na zájmy většiny lidí byla, podle mého názoru, jednou z hlavních příčin vzniku celosvětové hospodářské krize, která stále ještě neustoupila.“
Poslanec Jiří Koskuba: „ Byť se právě nacházíme v etapě, kdy mj. díky pravicové vládě za pomoci části médií, "dvacetiletých" analytiků a tzv. bankéřů se společnosti podobný názor podsouvá. A až příliš často je jí i akceptován. Jak mladou generací (kupř. klip "Přemluv bábu" snad nepotřebuje mezi slušnými a myslícími lidmi dalšího komentáře), tak rádoby střední vrstvou. Proč jsem použil slovo "rádoby" ev. zájemcům naprosto dokonale vysvětlí práce či přednášky sociologa pana prof. Kellera z Ostravské univerzity. Doporučuji je, nemají chybu.Jistě, nelze pominout fakt, kdy nedávná politická minulost naší země stále degraduje tzv. levicovost. Jakoby to bylo sprosté slovo. A s veškerou úctou - současné dění v tolik vychvalované a dle mého neschopné EU k rozvoji sociálního státu rovněž nepřispívá. Jako lékař si však neodpustím jednu poznámku. Je zajímavé, že jakmile se jedná o nemoc, je prakticky všemi solidarita a sociální spravedlnost vyžadována. Proč ne, lidé by měli věřit svým zdravým instinktům! Ale nikoliv pouze ve chvíli, kdy jim teče do bot.“
Poslankyně Dana Váhalová: „Dle mého přesvědčení, model sociálního státu založený na principu solidarity a sociální spravedlnosti není v žádném případě přežitkem minulosti. Avšak v současné době ani u nás se nedá již hovořit o sociálním státu, ale spíše o zbytku ze sociálního státu.“
Senátorka Eva Richtrová: „Vážení, určitě sociální stát není minulostí. Pokud tak někdo soudí, pak jen na základě svého zkresleného dojmu, neznalosti reality, svého výsostného postavení a možná situace v Praze. Přijďte se podívat do našeho Moravskoslezského regionu. Jsem v uvolněné funkci od r. 1998 a s "obyčejnými lidmi" jsem dnes a denně a troufám si říct, že situaci u nás znám. Všechny problémy nevyřeší trh! Sociální stát je nutností!!!“
Senátor Marcel Chládek: „Zásadně nesouhlasím s názorem Petra Nečase, který se snaží přenést důsledky hloupé politiky pravicových vlád na někoho jiného.“
Poslanec Václav Klučka: „Současná pravicová vláda premiéra Nečase nemá pravdu v negaci pojmu sociálního státu na principech programu ČSSD, je to její prázdá pravicová rétorika s kterou alibisticky obhajuje svoji nekoncepční a pro občany neurvalou politiku. Sociální stát vždy byl, a taky bude základem života společnosti a je jedno, co si v současné době o tom pravice myslí. Naši snahou je pojem moderního sociálního státu, chcete-li takového, který odstraňuje nedostatky minulosti, tedy sociálního státu 20. století.“
- tisk
- přeposlat emailem
- sdílet
- uložit jako oblíbené
- 3451x přečteno
Komentáře
Tomáš Foit - 26.11.2010 00:09.
ještě by tady mohly být ty palce nahoru a dolů jak jsou třeba na Youtube... palce sou lepší než to co je na novinkách.... nedělal bych TOP ale souhlsný a záporný bych udělal :-))
- Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.
Tomáš Foit - 25.11.2010 23:33.
ááá pravicový demagog a dogmatik a taky pitomec Šimoník se nas*re všude:-)) \r\nŠimoníku šimoníku, MYSLET vás učili???
- Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.
Milan Čech - 25.11.2010 20:05.
Šimoníku kdo dělá stranického psychologa pro ODS ... takhle vymyté mozky, to musí být nějaká nová převratná technika ovlivnění psýché....
- Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.
Karel Nižbor - 24.11.2010 22:14.
To je opravdu myšlenka hodná Nobelovy ceny za hloupost, pane Šimoníku. Vy prostě vůbec nevíte, která bije.
- Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.
Karel Nižbor - 24.11.2010 22:02.
Pane Šimoníku, myslím si, že majitelé stavebních firem se nemají vůbec špatně. Nedávno jsem četl jakousi analýzu, kdy majitel menší stavební firmy bral ročně 70 milionů korun. Stavby jsou u nás předražené. Jak vysvětlíte, že v cizině se staví levněji? A už zanechte invektiv typu spojování ČSSD a KSČM. Václav Klaus je prezident, protože ODS vydatně pomohla KSČM. Nebo se mýlím? Vidíte vše černobíle.
- Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.
Ondřej Kosina - 24.11.2010 21:22.
Prý pohádka - vy mě bavíte. Korupce je taky vymyšlená? A co Topolánkova a Kalouskova daňová politika, která způsobila výpadek 90 mld. Kč ve státním rozpočtu? Jinak vám doporučím zajímavé čtení: http://www.zvedavec.org/clanky_1181.htm
- Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.
Jan Kopecký - 24.11.2010 19:13.
Těší mne, že i v ČSSD jsou přece jen lidé sociálnědemokraticky smýšlející. Desatero je nesmírně hloupý text. -- Sociální stát JE moderní evropský stát. -- Není to jeho jakýsi luxusní přídavek. Není-li stát sociální, nemůže být ani demokratický. Vedle školství, zdravotního, sociálního a důchodového zabezpečení k němu neodlučně patří také bytová výstavba, dostupná veřejná doprava a progresivní zdanění. Mějme na paměti, oč usilovaly předchozí generace, a ptejme se: v jaké zemi chceme žít.
- Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.
Ondřej Kosina - 24.11.2010 18:48.
Pane Šimoníku, kdyby Klausovy vlády v 90. letech nezprivatizovaly (nerozkradly) bez právního rámce bilion korun, neměli bychom žádný schodek i s fungujícím sociálním státem. Když si uvědomíme, kolik peněz se utopilo v předražených státních zakázkách a dalších zbytečných výdajích, toto číslo se výrazně zvýší. Myslíte, že rozdělit tyto peníze na mzdy lékařů, hasičů, učitelů a dalších kvalifikovaných zaměstnanců by bylo horším řešením?
- Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.
Jaroslav Klajs - 24.11.2010 17:46.
Pod vedením trojkolky se již hroutí... jen škrty bez příjmové stránky jsou cestou do pekel...
- Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.














Komentáře
Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.